خط شکنان: فرصت­هاي موجود در مسيرها و فاصله­ها

الف. هدف­گذاري:

اين فرصت بهترين بستر براي شكل­گيري حالِ «تأمل و تفكر» در زائران است. تأمل و تفكر در آنچه كه ديده­اند، مي­بينند و خواهند ديد و همين‌طور در شنيده­ها. البته هدف مذكور تنها هدفي نيست كه مي­توان در اين فرصت بدان پرداخت بلكه مهم­ترين آن‌ها است.

ب. موقعيت‌هاي موجود در مسيرها و فاصله­ها:

1. مسير مبدأ تا خوزستان.

2. مسير رفت از محل­هاي اسكان به سمت يادمان‌ها.

3. مسير برگشت از يادمان‌ها به سمت محل اسكان.

4. مسيرهاي برگشت از خوزستان به محل زندگي.

ج. شيوه­هاي بهره­گيري از فرصت­ها و موقعيت‌هاي فوق:

از آنجا كه اتوبوس اصلي­ترين بستر براي فعاليت در مسيرها محسوب مي­شود ابتدا به فعاليت‌هاي درون اتوبوس اشاره كرده و سپس مطالبي را عرضه مي­داريم.

1. روايت‌گري: البته بدون اوج و شاخصه­هاي ديگر روايت‌گري در يادمان. براي ايجاد زمينه تفكر در يادمان و بهره­گرفتن از روايتگري اصلي، اين شيوه توصيه مي­شود.

2. طرح مطالب غيراصلي و فرعي در خصوص مسائل جنگ، مسائل نظامي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي و... كه مربوط به دفاع مقدس است. اين مسأله بايد متناسب با مخاطبان باشد. به عنوان مثال براي كاروان­هاي خانوادگي صحبت از جنگ شهرها (بمباران و موشك­باران) و انگيزه­هاي آن و براي كاروان­هاي دانشجويي هنر برخواسته از دفاع مقدس (كتاب، فيلم، نمايشنامه و...) مي­تواند جذاب باشد. همچنين اين فضا براي تبيين عمليات‌ها و ابعاد مختلف آن بسيار مناسب است.

3. برگزاري جلسات پرسش و پاسخ در راستاي دفاع مقدس و غير دفاع مقدس. براي انتخاب موضوع مي­توانيد از مجموعه‌ي مخاطبان نظرخواهي كنيد.

4. بيان لوازم حضور در يادمان و توضيح آن. مطالبي همچون آداب زيارت، ارائه تصويري اجمالي از فضاي يادمان (مزار شهداي گمنام، حسينيه، سه­‌راه شهادت، سنگرها و... چرا كه ديده شده فردي زائر طلائيه شده اما اطلاعي از مزار شهداي گمنام نداشته لذا بهره­اي از آن فضا نبرده است) و همچنين ايجاد و تقويت حس و حال لازم جهت حضور در يادمان و... .

5. استفاده از نوا و نما و نوارهاي شورآفرين و متناسب با فضا و يا استفاده از فيلم و كليپ­هاي مربوط به شهدا و راهيان نور.

6. توجه­ داشتن و بهره­گرفتن از ويژگي­ها و مختصات جاده­ها و شهرها و روستاهاي موجود در مسير، زيرا جاده­هاي خوزستان و شهرها و روستاهاي آن مملوّ از خاطره­ها، حماسه­ها و ايثارهاست و شما مي­توانيد در حين گذر از هر مسير و جاده فراخور مقتضيات از اين مسائل صحبت كنيد.

اين امر شامل شهرهاي خارج از استان خوزستان كه در مسير مبدأ تا خوزستان قرار دارند نيز مي­شود. به عنوان مثال در حين عبور از بروجرد مي­توانيد از شهيد بروجردي و يا مجاهدت­هاي مردم دلير استان لرستان براي مخاطبان بگوييد.

* چند فعاليت ويژه جهت اجرا در اتوبوس

1. طرح سؤال جهت مسابقه.

2. اجراي مسابقه­هاي مختلف مانند شعر، جمله ادبي، خاطره­گويي و... مربوط به دفاع مقدس.

3. مزايده‌ي صلوات و غير آن.

4. اذان دسته­جمعي در وقت اذان.

5. اجراي برخي ادعيه و زيارات.

6. ارائه مشاوره و تبليغ چهره‌به‌چهره.

7. مصاحبه و جمع­آوري حالات و خاطرات.

8. توزيع كتابچه، مجله­ و آلبوم عكس شهدا در بين زائران.

و... .

نكته مهم: از آنجا كه فضاي اتوبوس به‌عنوان فرصتي قطعي و مسلّم در اختيار شما قرار داشته و امكان بهره­گيري از آن نسبت به ساير فرصت­ها بيشتر است، در صورت عدم امكان بهره­گيري مناسب از ساير فرصت­ها همچون يادمان، اتوبوس محلّي خواهد بود جهت جبران كاستي­هاي موجود در آن فضا. مديريت اين مسأله مي­تواند به شما در دست­يابي به اهداف اصلي و ارائه مطالب اصلي كمك كند.

* ساير موقعيت‌هاي غير اتوبوس در مسيرها و فاصله­ها

1. نمازخانه­ها

2. مزار شهدا

3. امام‌زاده­ها

و... .

شما مي­توانيد هر يك از موقعيت‌ها را به فرصت تبديل نموده و از آن بهره بگيريد.


* سوژه­هاي سخن در مسيرها و فاصله­ها (اتوبوس)

به‌طور كلي سوژه­هاي سخن در مسيرها و فاصله­ها را مي­توان به دو دسته‌ي اصلي تقسيم كرد:

دسته‌ي اول سوژه­هاي عام است كه در كليه‌ي مسيرها قابل طرح مي­باشد.

دسته‌ي دوم سوژه­هاي خاص است كه مربوط به مسيرهاي خاص مي‌باشد.

به عنوان مثال به برخي از آن‌ها اشاره مي­نماييم:

* سوژه­هاي عام:

زيبايي­هاي دفاع مقدس.

درس‌هاي دفاع مقدس براي امروز.

عبرت‌هاي دفاع مقدس براي امروز.

نقش اقشار مختلف (دانش­آموزان، دانشجويان، روحانيون، كسبه، زنان، هنرمندان و...) در دفاع مقدس.

ارزش‌هاي اخلاقي در سيره‌ي شهدا (توكل، توسل، زهد، قناعت، صبر، انفاق، احسان و...).

و... .

* سوژه­هاي خاص:

1. به سمت يادمان شهداي فتح­المبين:

توضيحاتي از ضرورت‌ها و اهداف عمليات فتح­المبين.

2. به سمت يادمان شهداي فكّه:

شهيد آويني، مظهر زمان­شناسي (سيد شهيدان اهل قلم).

دشمن­شناسي (با توجه به تأثير عوامل اطلاعاتي در عدم دست‌يابي به اهداف نظامي عمليات والفجر مقدماتي).

3. به سمت يادمان شهداي چزابه:

عمليات طريق‌القدس.

شهيد تجلايي، قهرمان حماسه آزادسازي بستان.

4. به سمت يادمان شهيد چمران (دهلاويه):

جنگ‌هاي نامنظم، استراتژي مقاومت در ابتداي جنگ تحميلي.

مقاومت مردم بومي (عرب) در برابر دشمن سفّاك.

حماسه شهيد غيور اصلي.

5. به سمت يادمان شهداي طلائيه:

سرداران جهاد اكبر و اصغر (اشاره­هايي به شخصيت شهداي شاخص بدر و خيبر همچون مهدي باكري، ابراهيم همّت، عباس كريمي، عبد‌الحسين برونسي و...). سختي­هاي نبرد در هور و مقاومت رزمندگان.

6. به سمت يادمان شهداي شلمچه:

تقدّس خاك، اشاره­اي به عمليات‌هاي مختلف اين منطقه كه وجب‌به‌وجب آن‌را با خون شهيدان گلگون كرده است.

7. به سمت يادمان شهداي اروند:

مقدمات عمليات والفجر 8.

چرايي اجراي عمليات. نقش شبه­جزيره‌ي فاو در عمليات­هاي نظامي عراق. تأثيرات منطقه­اي موفقيت در عمليات.

* جدول مسيرها و فاصله­ها

براي استفاده‌ي بهينه از فرصت­هاي موجود در مسيرها و فاصله­ها توجه به طول مسير و مدت­زماني كه راوي در اختيار دارد، بسيار ضروري است.

منبع: روایتگری

Template Design:Dima Group