خط شکنان:با حجت الاسلام والمسلمین محمود علیزاده جانباز سرافراز دفاع مقدس و از اساتید محترم حوزه علمیه یزد در مدرسه مصلی به گفتگویی صمیمی نشستیم. حاج آقا زیاد از خودشان نمی گویند و فقط چند خطی کوتاه درباره نحوه اعزام و بعد هم جانبازی شان و همین...

- لطفا خودتان را معرفی کنید.

- بنده محمود علیزاده جانباز  70% جنگ تحمیلی هستم که در سال 1361 و شب اول عملیات رمضان بر اثر برخورد با مین در منطقه ی شلمچه هردو پای من از ساق قطع شد و جانباز شدم.

- آن موقع طلبه بودید؟

- بله. من سال 1358 وارد حوزه شدم و سال دوم طلبگی ام بود که جانباز شدم. سال قبلش هم با این که طلبه بودم جبهه رفته بودم، یعنی سالی که جنگ شروع شد وقتی حدود  هشت ماه از جنگ گذشت از حوزه به جبهه رفتم. سال اول در حدود چهار یا پنج ماه در پادگان ابوذر بودم و در قسمت اسلحه خانه و دژبانی آنجا خدمت می کردم و بعد هم مجدداً سال 61 برای عملیات بیت المقدس به جبهه رفتم ولی به تاخیر افتاد و در عملیات بیت المقدس شرکتمان ندادند. بعد برای عملیات رمضان رفتم. آن موقع فرمانده گردان ما سردار شهید ذبیح الله عاصی زاده بودند که سال 62 شهید شدند و جانشین گردان هم آقای محمد تفکری بودند که چندین سال در جبهه و مراحل زیادی از جنگ حضور داشتند ولی هیچ سابقه مجروحیتی نداشتند اما  می گفتند من مطمئنم امسال در این عملیات شهید می شوم که در همان عملیات و در مراحل اولش شهید شدند.

- بعد از جانباز شدن تا به امروز به چه کاری مشغولید؟

- وقتی از جبهه برگشتم مراحل مداوای بنده مدتی طول کشید. بعد، مجدداً به حوزه برگشتم و درس را ادامه دادم و حدود 10 سال قم بودم و در درس علما شرکت می کردم و بعد هم برای تدریس علوم حوزه به یزد بازگشتم.

- نقش حضرت امام و رهبری های ایشان، همچنین علما و مراجع و بطور کلی، روحانیت را در دفاع مقدس تا چه اندازه مؤثر می دانید؟

- قشر روحانیت همه یک فکر و یک نظر و یک پارچه نیستند و نبودند. آن کسانی که نظرشان با امام موافق بوده و در این دفاع مقدس شرکت کردند تعداد زیادی بودند. فکر می کنم از افراد عادی از  هر صد نفر پنج نفر در جبهه شرکت کردند و از حوزویان به طور کلی از هر صد نفر پنجاه و پنج نفر شرکت کردند که معلوم می شود اینها در دفاع مقدس نقش مهمی داشتند.  از جهتی هم به دلیل اینکه مردم مسلمان مراجع دینی را جانشین امام زمان(عج) می دانند و عقیده ما این است که مراجع تقلید نایب عام امام زمان(عج) هستند و وقتی حرفی را بزنند و کاری را بخواهند انجام دهند و اقدامی بکنند مردم تبعیت می کنند و نقش خیلی بالایی دارند؛  خصوصاً حضرت امام که در زمان خودشان بین مراجع از خصوصیات بالاتری برخوردار بودند.

- اگر قرار باشد از یاران حضرت سیدالشهدا با یاران حضرت امام(ره) یعنی بسیجیان جان بر کف مقایسه ای داشته باشیم ارزیابی شما در این مورد چیست؟

- من فکر می کنم که اگر این جوانانی که در جبهه شرکت کردند و به دستور امام(ره) به جنگ رفتند و کشته و جانباز شدند، در زمان امام حسین(ع) هم بودند می رفتند و امام حسین(ع) را یاری می کردند. فکر می کنم که ایمان اینها از ایمان اصحاب امامحسین(ع) اگر بیشتر نبود کمتر هم نبود. چون آنها امام حسین(ع) را می دیدند، امام حاضر بود و حتی بعضی از آن افراد را خود امام آمد شخصاً دعوتشان کرد، ولی بسیجیان ما که امام معصوم ندیدند یک نایب امام را دیدند. حتی خیلی از بسیجیان خود ایشان(امام خمینی) را هم ندیدند. به گفته امام(ره) به جبهه رفتند و مسلّم است که اگر خود سیدالشهدا بود به مراتب اطاعت بیشتری می کردند و حضرت امام حسین علیه السلام را یاری می کردند.

- حضرت امام می فرمایند جنگ برای ما یک نعمت بود. برکاتی را از دوران دفاع مقدس برمی شمارند. حضرت عالی فکر می کنید اگر این جنگ اتفاق نیفتاده بود کشور ما امروز در چه شرایط و وضعیتی بود؟

- من در آن حدی نیستم که این مسائل را بتوانم تحلیل کنم که اگر جنگ نشده بود چطور می شد. جنگ ظاهرش نعمت نیست، بلکه عذاب است. ولی وقتی انسان در زحمت می افتد آبدیده می شود. یعنی هر انسانی اگر در ناز و نعمت باشد انسان ایده آلی نمی شود. انسانی ایده آل است که زحمات و  مشکلات را گذرانده و قوی شده باشد ولذا وقتی زندگی یک کشور و جمعیتی از هر جهتی راحت باشد قابل شکست هستند یعنی شکست دادنشان راحت تر است. ولی وقتی که یک جمعیتی هشت سال با دست خالی و با امکانات خیلی کم جنگ بکند به طوری که من یادم می آید در اوایل خمپاره کم بود و نداشتیم، اسلحه را جیره بندی می کردیم و یا با چند واسطه از کشورهای دیگر می خریدند و حتی سیم خاردار هم به ایران نمی فروختند در حالی که از آن طرف در حدود سی  کشور جهان به صدام کمک می کردند و  انواع و اقسام اسلحه به او می دادند. وقتی کشوری با چنین تجهیزات و قدرت زیادی مقابله می کند و هشت سال هم ادامه می دهد یعنی در آینده هیچ کشوری جرات نمی کند با این مردم جنگ بکند. خود این یک نعمتی است و الا اگر آن جنگ نبود شاید الان که تهدید می کنند این تهدیدهایشان را عملی می کردند ولی چون سابقه هشت سال دفاع را دارند و می دانند مردمی که هشت سال با دست خالی جنگیدند، الان که الحمدلله تا حدی اسلحه های نظامی را خود ایران توانسته درست بکند و خیلی توازن اسلحه ای که الان است با آن زمان فرق می کند و به مراتب در آمادگی بیشتری است ، وقتی که ایمان و اعتقاد با این اسلحه ها و تجهیزات نظامی جمع بشود آنها دیگر جرات نمی کنند علیه ایران اقدام نظامی بکنند.

-  بفرمایید چرا ما به این جنگ تحمیلی «دفاع مقدس» می گوییم؟ و وجه اشتراک بین قیام آقا اباعبدالله الحسین(ع) و جنگی که بر ما تحمیل شد را بفرمایید.

- چون دفاع از اسلام است مقدس است . یعنی ما در جنگ تحمیلی فقط از کشور دفاع نکردیم، بلکه از اسلام دفاع کردیم. چون اینها قصدشان سرنگونی حکومت اسلامی بود و می خواستند حکومت اسلامی را نابود کنند فلذا وقتی که ما قیام می کنیم و می خواهیم این حکومت اسلامی را حفظ بکنیم و اسلام را زنده نگه داریم، این حفظ اسلام و ارزش های اسلامی مقدس است. قیام ما هم مثل قیام امام حسین(ع) مقدس است.

از شما که با صبر و حوصله به سوالات ما پاسخ دادید ممنونیم

Template Design:Dima Group