http://khatshekanan.ir/uploads/uploads/خواجه-حسینی.jpg

معاونت فنی  و مهندسی

علی­محمدخواجه­حسینی

متولد: 1348

ورود به سپاه: 1366

تحصیلات :کارشناسی (مهندسی عمران) 1372 از دانشگاه صنعتی اصفهان وکارشناسی ارشد عمران سال 1386 از دانشگاه امام حسین(ع)

سابقه کاری: 73-72 کارشناس معاونت مهندسی سپاه یزد

85 74  کارشناس گردان مهندسی رزمی و مسئول بخش فنی تیپ 18 الغدیر و از سال 85 تاکنون : معاونت مهندسی و امور یادمان های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس یزد

در مورد سوابق کاری خود توضیح دهید؟

همانطور که مستحضرید یکی از حساس ترین و مهمترین کارهای فرهنگی، کار در عرصه حفظ و انتشار فرهنگ دفاع مقدس می­باشد و لذا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس در این راستا نقش عمده و بسزایی را در انتقال این فرهنگ به عهده دارد. طبیعی است که خدمت کردن در این جایگاه هم افتخار است و هم مسئولیت آور. بنده خود را به هیچ عنوان قابل و لایق در این کسوت نمی­دانم؛ ولی لطف و عنایت شهدا نصیب ما شده است. قطعاً عنایت وپشتیبانی شهدا می­تواند پروژه مهم وسنگین مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان را اثر بخش نماید. ما در مقابل سخت­کوشی و تلاش و اخلاص شهدا حتی قطره­ای در مقابل دریا به حساب نمی آییم. وقتی زحمات، تلاش­ها و اخلاص فرماندهان و سردارانی چون شهیدان قهاری­سعید و الله­دادی را می­بینم، به نظرم صحبت از سوابق کاری خود سخنی گزاف است.

در مدتی که پروژه فرهنگی ورزشی تیپ­الغدیر ساخته می­شد، سردار قهاری­سعید هر روز صبح و عصر به پروژه سر می­زدند و مشکلات را بررسی و پیگیری می­کردند. در مورد پروژه­هایکدیگر معمولا در ساعات خارج از وقت اداری یا تعطیل، سرکشی داشتند. «سردار قهاری سعید، روز جمعه­ای از یزد با اتومبیل حرکت کردند و عصر از پروژه­ای در اطراف شهر اهواز سرکشی و دوباره شب از اهواز حرکت و صبح شنبه قبل از ساعت 7 در پادگان حضور یافتند.

روز قدس سال 85 بعد از راهپیمایی از یزد حرکت و از پروژه یادمان حادثه پنجم اردیبهشت (مسجد شکر) صحرای طبس بازدید و مشکلات را بررسی و دستور پیگیری دادند.

ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس چه ضرورتی دارد؟

جنگ ما جنگی فرهنگی بود. ما برای انتقال این فرهنگ به نسل امروز و نسل های جدید، نیاز به یک مکان فرهنگی داریم. باید دلاوری­ها، اتفاقات، ارزش­ها و شجاعت را در معرض دید قرار دهیم. باید یک ظرفی باشد برای حفظ آثار و باید مکان ثابتی برای انجام کارهای پژوهشی تا محققین بتواند به راحتی تحقیق کنند و یکی از ضروریات ساخت مرکز فرهنگی این است که کلیه آثار دفاع مقدس در این مرکز جای بگیرد و آیندگان به آن افتخار کنند.

دفاع مقدس یک فرهنگ است. برای حفظ و نشر ارزش­ها باید از ابزارهای خاصی استفاده شود که یکی از مهمترین ابزارها

 (مهندسی ) است. حفظ آثار یک بخش نرم­افزاری دارد و یک بخش سخت­افزاری که بخش سخت­افزاری آن در قالب مهندسی، قابل شهود است. برای مثال برنامه­های فرهنگی و مراسم مذهبی به عنوان نرم­افزار و ساخت مسجد، ضریح، حسینیه و ... به عنوان سخت افزار(مهندسی) معرفی می­گردد. ساخت و ساز برای انتقال فرهنگ بسیار مؤثر است. بنابراین حفظ آثار ونشر ارزش­های دفاع مقدس مهندسی جایگاه ویژه­­ای دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

موضوع دیگری که در نشر ارزش­ها مؤثر است، به کارگیری هنر است . بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله­العالی: «برای انتقال فرهنگ و هرپیامی و هر دعوتی احتیاج به هنر است و باید از ابزار هنری استفاده بشود.» به کارگیری هنر در همه زمینه­ها اعم از خط و عکس و.... احتیاج به مهندسی دارد.

از چه زمانی تصمیم برای ساخت مرکز فرهنگی گرفته شد؟

تقریبا از سال 78 فرماندهی ارشد سپاه استان به دنبال تأسیس موزه جنگ  بود. از سال 85 اقدامات مکان­یابی برای ایجاد مرکز فرهنگی صورت گرفته و حدودا 10 نقطه در شهر برای این امر به استانداری پیشنهاد شد؛ تا اینکه در سال 83 در جلسه­ای با حضور مقامات ارشد استان و استاندار وقت، مکان فعلی برای ساخت مرکز فرهنگی اختصاص یافت و در سال 84 طراحی ساختمان مرکزی آن توسط استانداری انجام شد. کارهای قانونی از جمله تغییر کاربری، تصویب کمیسیون عمرانی و نیز شورای برنامه ریزی استان در سال 85 صورت گرفته و به شکل یک پروژه استانی مصوب گردید. سال 86 با تأمین اعتبار اولیه ساختمان مرکزی به مناقصه گذاشته شد و ساخت آن از ابتدای سال 87 شروع شد. البته از سال 87 محوطه مرکز فرهنگی با تغییر کاربری پارک موزه و نیز ساختمان مرکز اسناد، تحقیقات و کتابخانه تخصصی نیز توسط این اداره طراحی شد.

سرفصل های معاونت مهندسی چیست؟

از سال 85 تا کنون سعی ما بر آن بوده که در کنار ساخت مرکز فرهنگی، نقاط یادمانی که پتانسیلی برای نشر ارزشهای دفاع مقدس دارندرا شناسایی و به مردم معرفی نماییم. به عنوان نمونه؛ محل شهادت آیت­الله صدوقی(ره) ، مغازه نفت فروشی شهید حسن­پور(علی نفتی، که در همان مغازه ترور شده است.) منزل پدری سردار شهید محمد منتظرقائم، محل حادثه شکست آمریکا در صحرای طبس و نیز طراحی و نظارت یادمان حرم مطهر شهدای گمنام از جمله رئوس برنامه­های این معاونت بوده است.

مرکز فرهنگی دارای چه بخش­هایی است؟

1.      بخش پارک موزه شامل: المان­ها، سر درورودی، سردیس های سرداران، حوض، فضای استراحت و نشیمن، بازی کودکان، بازسازی عملیات و...

2.      ساختمان مرکزی که گالری های اصلی و محل نمایش اسناد در آن قراردارد.

3.      ساختمان مرکز اسناد شامل: کتابخانه، مرکز اسناد، سالن مطالعه کتاب و اسناد، کلاس­های آموزشی و مدیریت مجموعه در آن قرار دارد.

مشخصه خاصی که مرکز فرهنگی دفاع مقدس یزد نسبت به بقیه کارهای مشابه دارد، چیست؟

سوالاتی وجود دارد که چرا این مرکز فرهنگی در فضایی بزرگتر ساخته نشده است؟ در جواب باید گفت: این مرکز فرهنگی با میقاس استانی طراحی شده است. برای مثال، موزه جنگ کشور چین، ساختار بزرگ و با مقیاس کشور چین طراحی شده است. ما در مرکز فرهنگی استان یک بخشی را با کلیات جنگ در نظر گرفته­ایم؛ اما رویکرد این مرکز استانی است. ما این ادعا را داریم که در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان یزد کار مفهومی و هنری و نیز با کیفیت ساخت بالاتری رعایت شده است.

برای ساخت یادمان های شهدای گمنام چه فعالیت­هایی صورت گرفته است؟

با توجه به دستورالعملی که صادر شده؛ ساخت یادمان­های شهدای گمنام  بر عهده ما نیست بلکه ساخت یادمان­ها برعهده هیئت امنای همان یادمان است. با این تفاسیر، این معاونت بیشتر در جهت طراحی و نظارت بر ساخت یادمان­ها مشغول به فعالیت است. البته از سال 85 تا کنون، چهار حرم برای شهدای گمنام توسط این اداره ساخته شده، 15 مورد طراحی، 18 مورد نظارت بر کار ساخت و 12 مورد مشارکت در ساخت نیز بوسیله این اداره انجام شده است.

علاوه بر یادمان شهدای گمنام، چه یادمان­های دیگری وجود دارد؟

اعتقاد و هدف ما این نیست که کلیه آثار دفاع مقدس را در یک مرکز جمع­آوری کنیم؛ بلکه در همه جای استان نمادی برای نشر ارزش­های دفاع مقدس داشته باشیم. برای مثال: نام­گذاری کوچه به نام شهدا را  قسمتی از فرهنگ و نشر ارزش­ها می­دانیم. اینها شاخصه­های دفاع مقدس است.

در مسجد ملا اسماعیل(محل شهادت آیت­الله صدوقی) درست در همان مکان شهادت، یادمانی متناسب با فضای مسجد ساخته شده است.

یادمانی در مغازه نفت فروشی  شهید حسن پور(که منافقان در سال 1360 ایشان را ترور کرده بودند) طراحی و اجرا شد. این مغازه می­تواند به عنوان یک موزه مردم شناسی کوچک در آن محله باشد.

خانه­ای در استان یزد  شناسایی شده است که مادر شهید این خانه را تبدیل به نمایشگاه هنرهای فرزند شهیدش کرده است. خانه دیگری هست که مادر شهید آن را به عنوان یتیم­خانه و حمایت از کودکان بی­سرپرست تبدیل کرده است.خانه­ای که خود شهید در و دیوار و همچنین شیشه­های خانه را به خط خوش شعار­نویسی کرده است و...

تمام خانه­هایی که شهدا در آن رشد و نمو یافته و مشخصه یادمانی دارندمی­تواند به عنوان یک موزه شهید برای نشر ارزش­های دفاع مقدس عملکرد داشته باشد.

کار دیگری که انجام شد در محل شهادت سردار شهید محمد منتظرقائم و شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس مجتمع بین راهی یادمانی اجرا و آن حادثه با ساخت ماکت بالگرد بازسازی شد.

اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید؟

دفاع مقدس توسط همه اداره شد. همه ادارات، ارگان­ها، مسئولین و مردم در دفاع مقدس نقش­آفرین بودند. حال برای حفظ و نشر این ارزش­ها نیاز هست که همه پا به میدان بگذارند وحمایت و پشتیبانی همه جانبه صورت بگیرد که متأسفانه تاکنون به طور جامع چنین اتفاقی نیفتاده است. از طرفی برای پیروزی در دنیای امروزی چاره­ای نیست جز آنکه ارزش­های دفاع مقدس زنده نگه داشته شود و پیام­های آن به نسل آینده منتقل گردد.

Template Design:Dima Group